depresja

I światło wpędzi w depresję!

Zwykle z depresją, czy ze stanami obniżonego nastroju, kojarzą nam się krótkie i ciemne dni. Jesień, zima, deficyt słońca... słowem "depresja jesienno-zimowa" jak mawiają laicy.

Jednakże, także nadmiar świtała może wpędzić w depresję! Jak wynika z badań naukowców z Uniwersytetu Stanu Ohio, które zaprezentowano na dorocznym spotkaniu Society of Neuroscience w Chicago nadmiar światła w nocy może prowadzić do depresji!

Jak czytamy na portalu www.charaktery.eu, badacze przeprowadzili następujący eksperyment na 24 myszach:

Wykryć depresję dzięki... uszom!

Proste badanie aktywności narządu przedsionkowego, znajdującego się w uchu, umożliwi szybką diagnozę depresji, schizofrenii i innych zaburzeń ośrodkowego układu nerwowego.

Narząd przedsionkowy stanowi część ucha wewnętrznego i uczestniczy w utrzymaniu równowagi ciała.
Brian Lithgow z australijskiego Monash University wykorzystał rejestrację jego aktywności elektrycznej, czyli elektrowestybulografię, do badania osób z zaburzeniami OUN. Wykrył on, że w przypadku tych chorób aktywność narządu przedsionkowego zmienia się.

Podczas elektrowestybulografii badany siedzi na ruchomym krześle. Elektroda umieszczona w jego kanale słuchowym rejestruje elektryczną reakcję narządu przedsionkowego. Wyniki są porównywane z wzorcami pojawiającymi się w różnych chorobach OUN.

Elektrowestybulografia jest metodą prostą, szybką i tanią. Dzięki temu ma szansę stać się łatwo dostępnym, przesiewowym badaniem do wykrywania chorób dotykających OUN.

Oliwka i orzech wrogami depresji

Dieta śródziemnomorska wskazywana jest w literaturze medycznej jako czynnik wspierający profilaktykę zachorowań na raka i choroby serca.

Badania hiszpańskich naukowców - opisane w "Journal of the American Medical Association" - wskazują na dietę śródziemnomorską jako broń przeciwko depresji.

Uczeni z Uniwersytetów Las Palmas i Navarra w ciągu czterech lat przebadali ok. 10 tys. osób. Zaobserwowano, że u osób, których dieta obfituje w warzywa, owoce, ryby, ziarna zbóż, orzechy i rośliny strączkowe, ryzyko rozwoju depresji jest o 30% mniejsze niż u osób o odmiennych nawykach żywieniowych.

W obserwowanej próbie dieta śródziemnomorska dominowała u mężczyzn, osób starszych, małżonków i palaczy. Grupy te odznaczały się też większą aktywnością fizyczną i większym całkowitym spożyciem energetycznym.

W ciągu czterech lat odnotowano: 480 nowych przypadków depresji (156 mężczyzn i 324 kobiet).

Uśmiechnij się! :-)

Hipoteza mimicznego sprzężenia zwrotnego (ang. facial feedback hypothesis) mówi, że celowe manipulowanie wyrazem twarzy zmienia odczuwane emocje. Dzieję się tak, dlatego że mózg monitorując stan napięcia mięśni twarzy dokonuje równoczesnej interpretacji ich wyrazu pod kątem emocji. Celowe uśmiechanie się może więc wywołać wewnętrzny impuls radości, zadowolenia lub innej pozytywnej emocji.

Hipoteza mimicznego sprzężenia zwrotnego wpisuje się w szerszy nurt metod terapeutycznych opartych na zasadach biofeedbacku.

Zaprzyjaźnione strony