Dieta śródziemnomorska wskazywana jest w literaturze medycznej jako czynnik wspierający profilaktykę zachorowań na raka i choroby serca.
Badania hiszpańskich naukowców - opisane w "Journal of the American Medical Association" - wskazują na dietę śródziemnomorską jako broń przeciwko depresji.
Uczeni z Uniwersytetów Las Palmas i Navarra w ciągu czterech lat przebadali ok. 10 tys. osób. Zaobserwowano, że u osób, których dieta obfituje w warzywa, owoce, ryby, ziarna zbóż, orzechy i rośliny strączkowe, ryzyko rozwoju depresji jest o 30% mniejsze niż u osób o odmiennych nawykach żywieniowych.
W obserwowanej próbie dieta śródziemnomorska dominowała u mężczyzn, osób starszych, małżonków i palaczy. Grupy te odznaczały się też większą aktywnością fizyczną i większym całkowitym spożyciem energetycznym.
W ciągu czterech lat odnotowano: 480 nowych przypadków depresji (156 mężczyzn i 324 kobiet).